torsdag 5 februari 2015

Broderikurs - jag ska vara fröken.

Hej på er. Idag vill jag flagga för en kurs på Hemslöjden i Linköping.

SKYNDA, det finns ett fåtal platser kvar på lyxkursen där även den tjusiga BOKEN ingår. Det är så bra så det är inte klokt.

Jag har fått den stora äran att leda en helgkurs med utgångspunkt i broderier från 50- och 60-talen efter en bok med samma namn och två utställningar på temat. Just nu pågår en av dem på Östergötlands museum i Linköping och den andra öppnar imorgon på HV galleri, länkar finns här (Länsmuseet) och här (HV) till utställningarna och här på Hemslöjdens sida hittar ni info om kursen. In med en anmälning nu så att du inte missar detta.

Det är finfina broderier i boken som Ann-Sofie Svansbo och Anna Lindqvist har gjort, de flesta utförda på linne med lingarn. Originalen är formgivna av namnkunniga designers som Raine Navin, Ingrid Dessau, Satu Carlsten och Elsa Agélii bland andra. Så nu har jag satt tänderna i provbroderier och inspirationsmaterial av egen hand samt kursupplägg. Jag hoppas kunna gå till museet med kursdeltagarna för att titta närmare på några godbitar ur samlingarna någon av dagarna. Alltså det finns så mycket snyggt att göra så det skulle räcka ett helt broderiliv.

Här är tre bilder från det pågående arbetet. Tekniken tacksam, originalbroderierna otroliga och materialen makalösa. Det kan inte bli bättre än så.

Jag har testat Rosamunda av Raine Navin, eller kanske en tolkning.


Kedjestygn, franska knutar, stjälksöm och plattsöm.


Boken av Ann-Sofie Svansbo och Anna Lindqvist.

Kom på kurs! Få bok! Brodera lustfyllt!

På återsömmande, Eder tillgivna Makalösa Brodös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar